Groep 5

dinsdag 18 maart 2014

wijziging toetsen van het vak aardrijkskunde

Omdat wij als leerkrachten merken dat het leren en toetsen van het vak aardrijkskunde niet helemaal loopt zoals wij dit graag zouden willen, hebben we hier een wijziging in aangebracht. De kinderen zijn gewend dat ze een aantal samenvattingen mee naar huis krijgen om te leren en dat ze daar twee weken later een toets over krijgen.  

We willen de manier van leren en toetsen nu op de volgende manier aanbieden:
Na het behandelen van twee hoofdstukken uit het aardrijkskundeboek, krijgen de kinderen van ons een samenvatting en een proeftoets. Deze lezen en maken de kinderen zelfstandig binnen de klas. Een aantal dagen later behandelen wij de samenvatting en de proeftoets met de kinderen. Ook spreken we de belangrijkste dingen van het hoofdstuk nog eens door. Na het bespreken van de proeftoets, gaat deze mee naar huis. De echte toets volgt in de week na de bespreking van de proeftoets. De datum waarop de toets wordt afgenomen, staat altijd bovenaan het toetsblad. 
Het volgen van de aardrijkskundelessen en het behandelen van de proeftoets op deze manier, moet voor de kinderen voldoende zijn om de aardrijkskundetoets te kunnen maken. Het is dan ook de bedoeling dat de kinderen de proeftoets thuis niet meer uitgebreid gaan leren. Nalezen en overhoren mag natuurlijk altijd. Ieder kind zal zelf weten wat hij/zij prettig vindt in de voorbereiding van een toets. 

Met het leren en toetsen op deze manier, willen wij voorkomen dat de kinderen overdonderd worden door het vele leerwerk en de vele toetsen. Wij hopen dat het voor de kinderen een prettige manier van werken is, waardoor ze zelfverzekerd aan een toets kunnen beginnen en zo mooie resultaten blijven en gaan behalen.

Groetjes van de juffen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten